Kender du navnet på fragtmanden, som kommer med varer eller leverandøren, som yder ekstern service til i din forretning?

Lad os nu sige at han/hun kender dig og synes godt om dig og dit produkt – hvorfor skulle han så ikke anbefale dig videre til dem han kender, hvis de netop søger det du tilbyder?

Som kromutter har jeg erfaret at disse personer, som er eksterne i forhold til din foretning, rent faktisk er en god ide at bruge tid på og lære at kende.

Moralen i dette er at du ikke må negligere folk omkring dig. Gør dig umage og fortjent til at lade dem lære dig at kende.

 

Lad mig uddybe og understøtte dette:

Som hende, der tit åbner på Kroen tidlig om morgenen, har jeg haft fornøjelsen af at møde mange forskellige leverandører.

Bl.a.

  • Fragtmanden Johnny, som kommer dagligt med kød fra den lokale grosist.
  • Michael, som er den lokale “vin-pusher” og personligt kommer og leverer noget af den vin, vi serverer for gæsterne.
  • Slamsugermanden (som også hedder) Johnny – som tit har 5 min til hyggesnak, før han kører igen.

Tag nu Johnny fra det lokale renovationsfirma. Groft sagt – hvorfor skulle jeg dog bruge tid på en, som kommer og tømmer fedtbrønd og spuler kloaker??

Ja – udover at Johnny er en rigtig hyggelig mand, som kommer ca. 1 gang om måneden, gør sit arbejde i brøndene, hvorefter han hurtig får en kop kaffe i køkkenet, Ja – så jeg kender ham efterhånden ret godt. Ved han hans kone hedder Pia – hvilken humor han har osv.

Når man kender hinanden godt – sker der de mest fantastiske ting – Prøv lige at se hvad han gjorde til min fødselsdag (ret blikket mod flagene på hans lastbil)

– det er virkelig god relations-karma! (og jeg gætter på at der er en del på den dag, som har spurgt til hvem han flagede for)

Skærmbillede 2016-04-05 kl. 11.41.06

Hele humlen i at lære folk at kende er, at hvis de kan lide dig – kan de ende med at være ambassadører for dig (og dit firma) i deres netværk.

Lad os vende det på hovedet:

Hvad hvis jeg ikke tog Johnny for at være andet end en, som kommer og sugede brønde…. Ikke værdsatte at bruge de 5 min i hans selskab og lære ham at kende – og dele ud af hvem jeg er? – ikke regnede ham for andet end én, som bare ville nasse kaffe…

– Hvis jeg ikke engang gad at tale med ham – fordi jeg vægtede andre opgaver højre i lige de få minutter… Hvilket indtryk ville han så få af mig? (det ville nok ende med at han synes jeg var ligegyldig og ikke gad at bruge tid på mig)

Og denne vej rundt…

Hvad ville der ske hvis jeg, eller én jeg kender pludselig står og mangler en slamsuger? – jeg ville med 100% sikkerhed skrive til Johnny om han eller firmaet kunne hjælpe med at løse problemet – jeg kender jo allerede Johnny og behøver ikke at søge rundt for at finde et ukendt firma!

På samme måde – vil jeg eller Kroen dukke op i Johnnys bevidsthed, hvis én i hans netværk eller vennekreds mangler et sted at holde fest, eller bare skal ud og spise god mad en aften.

Disse relationer er så fine og følsomme og kræver gensidig tillid og at du forstår primissen om at vægte relationen, lær folk omkring dig at kende og herigennem gøre dem til dine überligste ambassadører for dig og din forretning.

[DERFOR]

  1. Gør dig umage med at kende folk, som kender dig og din forretning [ligefra fragtmand – CEO]
  2. Vær et menneske og lad folk kende dig – gerne mere end dit navn.
  3. Tænk relation og ambassadørroller.

 

815 total views, 1 views today