Når du som virksomhed skal på messe, bør du bruge kræfter på indhold – i fagsprog “content” – både op til messen samt under og efter messen.
For som udstiller vil det rigtige indhold være med at få tiltrukket interesserede personer til din stand på messen.
Du har altså et ansvar for at fortælle om, hvad man som besøgende på messen kan opleve, hvis de river nogle timer ud af kalenderen og kommer forbi din stand.
Hold indholdet relevant – tal til udbyttet – gentag budskaber.
Jeg anbefaler altid mine kunder til at planlægge en optakt til messen, lægge en plan for hvilket indhold de vil lave på messen og hvordan de efter messen får den afrundet og sagt tak.
De råd har jeg samlet til dig, så du kan udnytte de muligheder der er før, under og efter at du har deltaget i på en messe som udstiller.
Find mine råd lidt længere nede!
Kom med til Rengøringsmessen 2019 – indhold under messen
Indholdsteamet aka Malene fra Palmgren Marketing og undertegnede var på Rengøringsmessen 2019 i Odense for at lave indhold til Vileda Professionels marketing.
Vi udnyttede at hele sælgerteamet var samlet og alle produkterne var sat frem.
Planen var at få så mange billeder og videomateriale i kassen, så der kunne produceres:
- Videoer med produktpræsentationer til deres Youtubekanal
- Produktbilleder
- Stemningsbilleder
- Billeder af sælgerteamet
En hel dag, afbrudt af rigtig mange besøgende på deres stand, sikrede en masse billeder og videoklip.
Nogle af billederne blev lagt på deres sociale kanaler, da vi stod der, mens videomaterialet naturligvis lige måtte en tur med hjem til Sjælland og redigeres.
Her ser du hvordan vi maste på for at få produkter, materialer og sælgere til at performe fra deres bedste vinkel.
Sådan kan du bruge indhold: før – under – efter messer!
Før messen
Det er vigtigt at varme godt op under de gæster du ønsker der skal besøge dig! – og i god tid!!
For skal du have folk til at tage en halv eller hel dag ud af arbejdskalenderen, kræver det at du gør din umage og ‘fortjent’ til deres besøg.
Der er rigtig mange måder at gøre det på, her er et udpluk:
- Præsentation af hvem man kan møde af mennesker på din stand.
- Er der events/oplevelser, der sker på standen, som kunderne kan deltage i?
- Er der nye produkter som demonstreres?
- Lav en sjov/interessant historie omkring jeres forberedelser til messen?
- “Behind the scene” oplevelser, som kan give noget at tale om på messen?
- Billeder/video af opbygning af standen op til messen
Du kan med fordel bruge de kanaler, som I normalt fanger kunderne på:
- Hjemmesiden – egen side med alt info
- Nyhedsbrev
- Sociale medier
- De ansattes LinkedIn profiler
- Reklame på 3. parts platforme – fagblade etc.
- Reklame i det offentlige rum (bannere, busser mv.)
Andre muligheder kunne også være:
- Kundeinvitationer pr. mail
- Kundeinvitationer pr. post
Under messen
Når jeres messestand står klar med lys, produkter, flyers, videoskærme m.v. og teamet er klar til at tage hånd om alle de besøgene, så er der en oplagt mulighed for at lave rigtig godt indhold, nu da alt skytset er rullet ud.
Du kan derfor med fordel tænke i:
- Situationsbilleder/video af messen i løbet af dagen
- Produktdemonstrationer billede/video
- Billeder og historier om oplevelser med standens gæster
(kunder, samarbejdspartnere mv.) - “behind the scene” oplevelser/historier
Dette indhold kan så distribueres ud på:
- Virksomhedens sociale medier
- Sendes til messearrangøren til brug på deres medier
- Ansattes egne sociale medier – LinkedIn
- Youtube
- Hjemmeside
Bonus:
Genbrug dette indhold næste år, hvis der deltages på samme eller lign. messe.
Brug det som en del af “opvarmningen”, da det visuelt kan vise miljøet og at jeres kunder og potentielle kunder kan genkende oplevelserne omkring jeres stand.
Det behøver ikke at være kunst!
- Holdt det simpelt og i tråd med det normale indhold
- Tag mange billeder, så der er noget at vælge imellem
- Brug mikrofon, når der optages – vær obs på at baggrundslyden kan støje
- Undgå at tage billeder/optage video i modlys
T I P:
Lad besøgende hjælpe med at fortælle historier fra standen.
- Hav noget sjovt for besøgene at tage billeder af
- Appellér de besøgende til at bruge bestemte #hashtags
- Skab oplevelser på standen, som deles af de besøgene
- Ovenstående kan måske være en fin tilgang til en konkurrence fra jeres side
Efter messen
Efter messen ligger der en del ‘guld’:
For det er god stil at:
- Sige tak til besøgende
- Fortælle hvilke aha-oplevelser I har haft, som vil være interessante for andre
- Dele potpourri af billeder fra dagene
- Give resume i ord/video
- Del det #hashtag, som har samlet billeder/video fra de besøgende
Brug de kanaler, som virksomheden typisk ‘taler’ med kunderne på:
- Virksomhedens sociale medier
- Ansattes egne sociale medier
- Youtube
- Nyhedsbrev
Nu er du klar til at få en fantastisk messe!
//Anne Weinkouff