OK Boomer? – hvad betyder det for din strategi på de sociale medier?

Du skal holde skarpt øje med nye trends og tendenser, hvis dine kunder er “firstmover” og du vil være endnu bedre til at fange dem!

For der er rigtig meget inspiration og social medie trends, som du med fordel kan ‘tappe’ ind i, når du laver markedsføring på de sociale medier til denne målgruppe!


Fænomenet OK BOOMER er stadig nyt i DK, men et rigtig godt eksempel på hvordan man kan hoppe med på en trend og bruge den på sine sociale medier.

FAKTA: Hvad betyder OK BOOMER?

”du bør læse avis – der fik vi vores information fra som unge?”

🗣”OK BOOMER”


”du bør tage billeder med din iPad – de bliver så gode!”

🗣”OK BOOMER”


”i min ungdom talte vi sammen – der var jo ingen telefon at sidde med næsen i”

🗣”OK BOOMER”

OK BOOMER er en trend og udtryk som bruges i en “generationskrig” mellem unge ‘oplyste’ mennesker og ældre som har en holdning, der ikke er “op-to-date”.

Når en person født mellem 1946 og 1964 ytre en antagelse, en forældet holdninger eller lystigt deler ud af ordsprog fra gammel tid – som de prøver at opdrage eller belærer den yngre generation – vil den yngre generation kvittere med “OK boomer” som svar!


Det er for den unge nemmere end at sige:

  • Ja, ja – den er god med dig!
  • Du tager fejl og lytter ikke til mig!
  • Jeg orker ikke igen at forsøge at forklare dig, hvordan verden ser ud i dag!

Kender du gruppen om emnet på facebook “en gruppe hvor vi alle lader som om vi er Boomers”?

Den har kun eksisteret i 2 mdr. og har fået etableret en aktiv skarer på allerede 14.200 medlemmer!

En gruppe hvor man må komme med alle de bekymringer, forkerte antagelser, og i yngres øjne tangerende pinlige opslag, som vi har set fra generation BOOMERS….! Fuldstændig tidsspilde ville nogle sige – andre vil ikke kunne lade vær med at deltage!

Find gruppen jeg henviser til her

FAKTA: Hvordan interagerer man med trend indhold?

Jo se lige min observation på min egen adfærd i morges!
– overvej lige hvis det havde været dine opslag/indhold, som jeg havde tjekket sådan ud, interageret med og glemt alt andet omkring mig…!

Denne besked er til en god bekendt, som var SÅ VENLIG at sende mig ind i denne FANTASTISKE gruppe – tak Sanne!

Her ridser jeg op – i kronologisk rækkefølge – hvad jeg brugte 1 time på – fordi jeg skulle tjekke nye opslag i gruppen! Altså en morgenrutine , som normalt tager ca. 25 min…!

Det her er et KLASSE eksempel på hvordan man kan få mennekser til at ændre vaner, adfærd og smide alt for at interagere med indhold, som er spot on til dem!!

Hvem har tænkt OK BOOMER i deres indhold til sociale medier?

Det vildt gode eksempel er Jonathan Spang.

Har har grebet fænomenet og på en både sjov og forklarende måde får han reklameret for den nye sæson af Tæt på sandheden.

Han bruger OK BOOMER-trenden og får reklameret for showet i samme video!


Han har lagt den på sin facebookside – Se videoen her!

FAKTA: Hvilken målgruppe synes sådanne indhold er attraktivt?

Målgruppen du fanger ved at udnytte disse trends og tendenser i dit indhold på de sociale medier er de, som higer efter ny stimuli.

De er typerne som køber det nye, det uprøvede og ikke har de store skrupler over at være prøvekaniner eller være blandt de første til at købe dit produkt eller ydelse.

De er nysgerrige og vil underholdes og have hyppig fornyelse. Det sætter derfor store krav til at du hele tiden fornyr indholdet og gerne følger med de nye trends.

FAKTA: Hvor du kan holde øje med de nye trends?

Når det kommer til at opfange og spotte nye trends til denne type kunde, vil du skulle søge der hvor du først spotter dem nemlig:

  • TikTok
  • Pinterest
  • Nyhederne/tendens i programtyper
  • Andre nye sociale medier


Tænker du lige nu: “jamen jeg er jo ikke på de medier selv” – så kan du gøre 2 ting!

  1. Grib fat i den yngre generation i virksomheden og lad dem spotte hvad der trender lige nu (ja piccoliner/ungarbejdere er fantastiske til at holde sig orienterede)
  2. Spørg kunderne om hvilke medier de er på (og tja tag igen fat i et yngre segment – eller opret dig selv på medierne)

Skal du hoppe med på samme trends i dit indhold på de sociale medier?

Ét er sikkert… Er dine kunder/målgruppe ikke denne type, rammer du derfor helt uden for skiven. Denne mystik, fornyelse og konstant ændring i indholdet, kan have den modsatte effekt!
Den kan gøre din målgruppe SÅ forvirret og i sidste ende skræmme dem væk (og over i armene på din konkurrent!)

Så chancen for at du skal bruge samme trend-strategi på dine sociale medier er ret lille (med mindre du har en overvejende del af kunder, der er dette segment)


Mangler du retning, konkretisering og ideer til det rigtige indhold?

Jeg rådgiver virksomheder i strategi og indhold på deres sociale medier.
Du får hjælp til at finde den rigtige ”tone of voice” og vide præcist hvad din målgruppe vil elske at få i dit indhold.

Vil du se mere om hvordan jeg kan hjælpe dig?