fbpx

Kender du barnevogns-effekten?

Dette blogindlæg handler om hvad der sker, når du har en ramme omkring det indhold du deler. For det vil gøre dit fokus skarpere og skabe ideer, som du ikke havde fået uden en ramme!

Men hvad så med den “barnevogns-effekt”?

Pointen er, at når du er i overvejelsesfasen om det at du nu skal have et barn, så ser du konstant barnevogne og gravide kvinder overalt….! Den effekt kan du bruge, når du skaber indhold i din markedsføring.

Giver lige et eksempel fra egen observation

I 2017 skulle jeg til skifte min Peugeot ud med en ny bil.

Jeg var på udkig efter et andet mærke – Audi faktisk… Dét der skete i min hjerne fra den dag jeg havde besluttet mig for at købe en Audi var, at jeg så Audi biler OVERALT i trafikken… – men der var helt sikkert ikke kommet flere til landet, end før jeg var besluttet – jeg var bare blevet bevidst om mærket!

– det fortsatte efter jeg havde købt Audien og langt ind i den tid jeg kørte i den.

Hvad har barnevogne eller biler med ideer til indhold at gøre?

Jo, jeg har efterfølgende registreret, at når jeg får en ny ide om at skulle købe noget eller lave mit eget indhold, og mit fokus lander på ét bestemt emne, så ser jeg det pludseligt over alt….

Det kan konverteres direkte over til de ideer du skal få til indholdet i din markedsføring, når dine tema er planlagt og har en ramme.

For med den ramme kan du høste samme virkning, som skete for mig med alle de Audier, der “over night” pludselig var kommet til Roskilde – nemlig fokus!

Når dit fokus er på et bestemt tema, opstår der nemlig ideer, fordi du giver dine tanker en ramme at arbejde med, som du måske ikke havde fået, hvis du ikke kunne kanalisere dem til et tema.

Hvordan sikrer du den rigtige start, så du får udnyttet effekten?

Før du kan komme rigtigt i gang med at få udbytte af barnevognseffekten, er det yderst vigtigt at dit forarbejde er i orden.

Så kan du sætte ✔️ved følgende:

  1. Hvem er du?
  2. Hvad sælger du?
  3. Hvem er målgruppen?
  4. Har du et årshjul – opdelt i temaer?
  5. Har du planlagt indholdet i temaet? – For kan du udnytte “barnevogns-effekten”!

1. Hvem er du?

Mennesker handler med mennesker.

Så er du bevidst om, at du tiltrækker en bestemt kundegruppe pga. kombinationen af din personlighed og din faglighed?

Kan man finde følgende om dig, så man kan se forskel på dig og dine konkurrenter:

  • Har du en hjemmeside med kontaktinfo?
  • Er du aktiv på de sociale medier?
  • Deltager du i relevante netværk?

OBS: Som menneske laver vi tit det indhold, som vi selv godt kan lide! Hvad nu hvis det indhold du deler forvirrer – eller direkte skræmmer – de potentielle kunder?

2. Hvad sælger du?

Når du er bevidst om din faglighed og ved hvad du kan tilbyde dine kunder, så bliver det nemmere at lave godt indhold som tiltrækker kunder, som har brug for det du kan.

Tilbyder du overordnet det samme som andre med samme arbejdsområde, så gør dig umage med at finde dine unikke egenskaber og koble det så gerne med din personlighed. Det gør at du tiltrækker de kunder, som du er bedst til at servicere og dermed ikke i 1:1 konkurrence med dine konkurrenter.

3. Hvem er din målgruppe?

“Jeg sælger til alle” – er ikke et godt nok svar her.

For hvis du vil ramme alle, rammer du ingen….! 

Derfor er det ultra vigtigt at du er bevidst om hvem du sælger bedst til ud fra en masse parametrer (følelser, indentitetsfortælling, branche m.m.) kombineret med din faglighed og personlighed.

4. Har du et årshjul – opdelt i temaer?

Rammen jeg henviser til i toppen af indlægget, er overordnet et årshjul.

Her planlægges alle marketingaktiviteter opdelt i temaer, som passer i kombinationen af virksomheden og kunderne.

Det hjælper dig til at holde overblik over hvornår du skal producere hvad og holder dig skarp på deadlines m.m.

Temaerne i et årshjul kan laves i overskrifter, og når du så nærmer dig deadline planlægges de forskellige temaer mere grundigt.

5. Har du planlagt indholdet i temaet?

Her kan du høste “barnevognseffekten”!

For når du skal planlægge de enkelte temaer, er dit fokus nemlig på én ting og det gør dig i stand til at lave rigtig godt indhold, men også opdage historier eller hændelser, som knytter sig direkte til temaet.

Det vil gøre dit indhold mere levende og relevant, da du fra flere sider kan angribe temaet ved at dit fokus nu er skarpt og fokuseret.

Skal du have hjælp til at få fokus?

Flere af mine kunder udnytter netop dette fokus!
Deres årshjul hjælper dem med hvad de skal lave hvornår, og temaerne og effekten med rigtig godt indhold til de rigtige kunder.

Læs her hvordan jeg hjælper dig.

228 total views, 2 views today