fbpx

Kobl god kundeservice med sociale medier uden at opfinde den dybe tallerken!

Først skal du skal møde Magnus, han hjælper virksomheder, som sælger oplevelser. Han træner frontpersonale i hvordan man skaber gode kundeoplevelser og leverer høj service.

Han har bl.a. hjulpet Givskud Zoo og Odense Zoo.

Der er ikke noget der slår god kundeservice – altså hvis kunderne skal kunne lide dig!

Når kunderne oplever høj service, bliver hørt, forstået, bliver vejledt og får en oplevelse til som de aldrig glemmer. Det kan nemlig gøre 2 ting – enten at de fortæller om oplevelsen og/eller vil opleve den igen og igen.

Magnus og jeg mødtes til en snak om hvilke velkendte teknikker/metoder man kan trække fra den virkelige verden over i virksomheders sociale medier og anden digital aktivitet.

Vi fokuserede på 3 klassiske eksempler, som kan bruges on- og offline.

Værtskab i virksomheden

Ude i virksomhederne betyder værtsskab alverden.

Det at have fokus på at byde kunden velkommen, se og høre kunden og give kunden den bedste oplevelse – det er godt værtskab!

Værtskab på de sociale medier

Hvis vi bruger metoden på de sociale medier og trækker brugen af værtskab ind på sociale medier, kan det netop være den forlængede arm med at inspirere, involvere og forlænge denne oplevelse.

Så den følelse de oplever på de sociale medier skal bekræftes når de i den virkelige verden er i kontakt med virksomheden – og ligeså omvendt skal oplevelsen genkendes bag skærmen.


Når værtskabet digitalt skal lykkes, kan man tænke i at give kunderne:

  • Historier der sker i hverdagen, gerne som de opleves
  • Et dybere kendskab til de enkelte medarbejdere
  • Historier som du fortæller kunderne hvis de var i virksomheden
  • Oplysninger når der sker noget nyt i virksomheden
  • Vidensformidling som vil interessere dem

Kunden i centrum i virksomheden

Når en kunde kommer ind ad døren i virksomheden, skal de føle at de er i fokus.

De skal føle at verden drejer sig om dem, og at de får den bedste behandling, så de kommer igen og anbefaler videre.
Lad os blive enige om at vi som mennesker i bund og grund kun interesserer os for os selv.

De virksomheder, der formår at sætte kunden i centrum fordi de ved hvad kunderne vil have, behøver ikke at rulle det store sælgerskyts ud.

Kunden i centrum på de sociale medier

På de sociale medier, skal vi altid tænke udbytte for kunden, tale ind til hvad der interesserer kunden i forhold til det virksomheden sælger.

Hvis vi på de sociale medier kan bekræfte kundens identitetsfortælling og en god mavefornemmelse i det indhold der deles digitalt, så har vi sikret taletid og relevans.

Altså husk altid at vinkle opslag/indhold efter “og hvad betyde det så for kunden” og så hold fokus på det i opslaget i sprog, billede, video.

Kundehåndtering i virksomheden

Generelt er virksomheder gode til at håndtere kundehenvendelser, spørgsmål, klager m.m. når man står med kunden foran sig.

Der findes hurtig en løsning for at hjælpe kunderne så godt som muligt og gøre dem glade.

Kundehåndtering på de sociale medier

De sociale medier er geniale til at skabe en dialog med kunderne og få en ”samtale” nemt i gang uden de store barierer.
Det er et blevet ligeså normalt at skrive en besked på de sociale medier til en bekendt som til en virksomhed.

Det er bekvemt og nogle gange nemmere end at skulle til at finde ind på hjemmesiden – finde telefonnr. – mail… og så vente på henvendelsen.

Der er bare stadig en barierer mellem det at yde god kundehåndtering når kunden står foran en og det at tænke mulighederne på de sociale medier.

Sociale medier er kommet for at blive….!

Ja – de sociale medier er udskældt, men de er kommet for at blive. Betragt dem som en måde at komme tættere på kunderne, kunne dyrke kunderelationerne og få skabt et endnu tættere bånd i fremtiden.

Hvis du tænker de sociale medier som virksomhedens udstillingsvindue og beskedfunktionerne som receptionen, hvor det er nemt for kunderne at henvende sig og få svar – ser det så ikke lidt mere spiseligt ud?

68 total views, 1 views today